Parqueteur en marketeer

Veel jonge parqueteurs hebben het wel begrepen: in de marge van het plaatsen van een parketvloer, nog steeds een nobele métier, zit er veel meer business dan sommigen ten volle beseffen, zonder dat die verkoopzucht afbreuk zou doen aan de noblesse van de métier.

Ambachtsman en verkoper

Heel wat ambachtslieden zien zichzelf als ‘kunstenaars’. En terecht! Of het nu gaat om keramiekkunst, schilderkunst, beeldhouwen, sculpturen… een goede ambachtsman is een artiest en dat geldt zelfs voor een ‘klompenmaker’ die, net zoals een parqueteur goed op de hoogte moet zijn van de verschillende houtsoorten, de bewerkbaarheid ervan en de mate waarin ze reageren op vocht- en temperatuurschommelingen. Kunstenaars, zoveel staat vast. Maar… er is een ‘maar’. Van zodra de ambachtsman zijn ambacht uitoefent ‘om den brode’, dan wordt hij ook een beetje een verkoper en een marketeer. Dan moet hij ‘overtuigen’ om zijn product te verkopen. En daar is niks mis mee.

Onderhoudsproducten en accessoires

De gewoonte om na het plaatsen van een parket of plankenvloer (of LVT, PVC, laminaat…) de trukendoos boven te halen met nevenproducten en accessoires, raakt stilaan ingeburgerd. Voedende producten die de klant best periodiek gebruikt, worden aanbevolen. Een ‘swiffer’ met ‘magnetische’ doekjes om snel en regelmatig het stof op te pikken, tussen de onderhoudsbeurten door, wordt gewaardeerd. De slimme parqueteur raadt dan een professioneel merk aan waarvan je de doekjes zelf niet op iedere hoek van de straat kan kopen. Kwestie van de klant te binden.